Pracownicy Grupy PZU aktywnie korzystają z opartego na generatywnej sztucznej inteligencji asystenta AI w formie chata. Rozwiązanie pomaga im m.in. w szybszym redagowaniu tekstów czy też podsumowywaniu zgromadzonej dokumentacji. Od wdrożenia narzędzia siedem miesięcy temu wpisali do niego już milion promptów. Ponad 90% pracowników deklaruje, że oszczędza dzięki niemu czas.
Pod koniec marca br. ponad 12 tysięcy pracowników kilkunastu spółek Grupy PZU, m.in. PZU SA, PZU Życie, PZU Zdrowie, TUW PZUW i TFI PZU, otrzymało dostęp do asystenta AI.
– Sztuczna inteligencja zmienia sposób, w jaki działamy i daje nam zupełnie nowe możliwości. Dlatego cieszę się, że od kilku miesięcy wszyscy pracownicy PZU mogą korzystać z nowoczesnego i bezpiecznego asystenta AI. O tym, że pracownicy rzeczywiście widzą wartość w tym rozwiązaniu, najlepiej świadczą liczby – dzisiaj w PZU świętujemy milionowego prompta. Blisko 9 na 10 pracowników PZU pozytywnie ocenia korzystanie z tego narzędzia. Asystent AI nie tylko pomaga nam działać sprawniej, ale także odkrywać nowe możliwości tej technologii i zwiększać świadomość w dziedzinie wykorzystania sztucznej inteligencji w ramach naszych zadań – mówi Jan Zimowicz, członek zarządu PZU SA.
Miesięcznie z asystenta AI korzysta już ponad 5,5 tysiąca pracowników. Ci, którzy choć raz skorzystali z tego narzędzia, średnio wykonali ponad 100 promptów.
Asystent AI wspiera pracowników w codziennej pracy - najczęściej przy redagowaniu i analizowaniu tekstów, streszczaniu dokumentów, tłumaczeniach, wyszukiwaniu informacji, generowaniu pomysłów, jak również analizowaniu i generowaniu kodu. Aż 92 proc. pracowników PZU[1] przyznało, że oszczędza czas dzięki korzystaniu z asystenta AI w swoich codziennych zadaniach.
– Przekroczenie miliona promptów to dopiero pierwszy krok w kierunku codziennego korzystania z AI w naszej pracy. To zmiana nie tylko technologiczna, ale przede wszystkim mentalna. Chciałbym, żeby każdy z nas traktował asystenta AI jak codziennego partnera w pracy, ponieważ wiem, że to droga do większej innowacyjności, efektywności i świeżego spojrzenia na wiele zadań. Dlatego inwestujemy w szkolenia i działania edukacyjne — chcemy, żeby każdy miał szansę rozwinąć swoje kompetencje w obszarze AI. I to działa — liczba aktywnych użytkowników wzrosła aż o 80% od początku wdrożenia narzędzia. Wierzę, że czas, który zyskujemy dzięki AI, możemy przeznaczyć na to, co naprawdę ważne — rozwój, współpracę i pomysły, które robią różnicę – podkreśla Michał Kopyt, członek zarządu PZU Życie i dyrektor Grupy PZU ds. IT.
Inwestycja w kompetencje cyfrowe pracowników PZU
PZU realizuje szereg inicjatyw wspierających budowanie kompetencji AI wśród pracowników. Ponad 10 tysięcy osób przeszło już szkolenia, które pokazują, jak wykorzystywać asystenta AI w codziennej pracy. Dodatkowo pracownicy mają dostęp m.in. do bazy promptów, zbioru najczęstszych pytań i odpowiedzi czy certyfikowanych rozszerzonych szkoleń. Podpowiedziami, jak efektywnie korzystać z asystenta AI, służy też ponad 50 ambasadorów AI z różnych obszarów PZU.
PZU od początku stawia na bezpieczne wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji. Asystent AI spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa, co daje pracownikom PZU pewność, że dane, które udostępniają pracując z tym narzędziem, są właściwie chronione. PZU stosuje podejście skoncentrowane na człowieku w swoich projektach związanych ze sztuczną inteligencją i generatywną AI, co oznacza, że to ludzie są w centrum działań związanych z AI i zawsze mają decydujący głos. Ma to szczególne znaczenie, ponieważ zastosowania AI i GenAI oferują nie tylko ogromny potencjał, ale także stwarzają specyficzne wyzwania związane m.in. z ochroną danych, prawem autorskim, halucynacjami czy dyskryminacją.
[1] Wyniki na bazie 182 ankiet wypełnionych przez pracowników PZU korzystających z asystenta AI, czerwiec 2025 r.