PZU wdrożył system, który przy wykorzystaniu najnowszej technologii usprawni obsługę szkód. Różni się on od dotychczasowego tym, że klientom indywidualnym udostępniona została aplikacja, która umożliwia przesyłanie zdjęć i opisu szkody, dzięki czemu jest ona szybciej analizowana. Narzędzie to oparte jest o sztuczną inteligencję, która wykorzystując zdjęcia dokumentujące szkodę w czasie rzeczywistym może nazwać konkretną część auta oraz określić zakres jego uszkodzenia. System dostarcza również wyceny poszczególnych części oraz naprawy, tym samym adresuje wszystkie niezbędne działania, aby w kompleksowy i precyzyjny sposób wycenić szkodę w pojeździe. Pełen kosztorys szkody gotowy jest w zaledwie kilka minut. Rozwiązanie powstało we współpracy PZU z brytyjską firmą technologiczną Tractable, z którym ubezpieczyciel współpracuje od 2018 roku. PZU jest pierwszym ubezpieczycielem w Polsce, który wdrożył tego typu rozwiązanie.
- To rozwiązanie pomaga naszym klientom wtedy, kiedy najbardziej tego potrzebują, czyli w momencie wystąpienia szkody. Wdrożone narzędzie to kolejny krok w cyfryzacji procesu obsługi szkód komunikacyjnych. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji w obsłudze szkód możemy spełniać oczekiwania naszych klientów na najwyższym poziomie. Cyfrowe procesy w obsłudze szkód zapewniają jej szybką i precyzyjną wycenę oraz błyskawiczną wypłatę odszkodowania.– mówi Grzegorz Goluch, dyrektor zarządzający ds. Obsługi Szkód i Świadczeń w PZU.
Jak to działa w praktyce?
W przypadku wybranych szkód komunikacyjnych, klient może otrzymać link do web aplikacji, poprzez którą w prosty sposób prześle wszystkie wymagane zdjęcia. Sztuczna inteligencja oceni je, lokalizując wszystkie widoczne na zdjęciach części i przypisując im ocenę stopnia uszkodzenia. Po analizie, system zdecyduje czy uszkodzony podzespół zakwalifikować do naprawy, wymiany czy też lakierowania. Zastosowane algorytmy sztucznej inteligencji potrafią w ten sposób rozpoznać i szczegółowo przeanalizować zewnętrzne uszkodzenia karoserii pojazdu. Rozwiązanie wspiera przede wszystkim pracowników PZU. Przygotowany kosztorys naprawy szkody trafia do opiekuna klienta, który ma możliwość jego edycji, modyfikacji i każdorazowej akceptacji, aby następnie przedstawić wycenę szkody klientowi. Klient zyskuje na tym, że jego sprawa może zostać natychmiast rozpatrzona, nawet w kilkanaście minut.
- PZU od wielu lat stawia na współpracę ze startupami, mamy za sobą szereg udanych projektów i jesteśmy otwarci na kolejne nowe partnerstwa. W ramach programu „PZU Ready for Startups” wspólnie z młodymi firmami technologicznymi rozwijamy projekty zmieniające oblicze świata ubezpieczeń. Cieszymy się, że współpraca z czołowymi startupami przynosi wymierne korzyści dla naszych klientów i organizacji. Tractable to startup, z którym rozpoczęliśmy współpracę w 2017 roku, a który dziś urósł do rangi wiodącej globalnej firmy AI w ubezpieczeniach. – mówi Marcin Kurczab, dyrektor ds. Innowacji PZU.
-To przełomowy moment dla naszej technologii w skali globalnej, ponieważ PZU - jedna z największych i najbardziej prestiżowych instytucji finansowych w Europie - wykorzysta nasze AI do przyspieszenia dziesiątek tysięcy szkód. Oznacza to, że nasza technologia będzie miała istotny wpływ, każdego dnia na to jak szybko polskie szkody komunikacyjne mogą zostać rozwiązane - pomagając osobom poszkodowanym w wypadkach szybciej wrócić na drogę.- mówi Aleksander Surowiak, dyrektor ds. Rozwoju biznesu na Europę Środkową i Wschodnią, Tractable
Pilotażowa faza projektu zakończyła się sukcesem - wyniki potwierdziły wysoką efektywność i precyzję narzędzia. Na wygenerowanie kosztorysu system potrzebował zaledwie kilka minut.
PZU zamierza wdrożyć to rozwiązanie w całej swojej działalności w Polsce i spodziewa się zastosowania sztucznej inteligencji do dziesiątków tysięcy szkód ubezpieczeniowych rocznie, co czyni to rozwiązanie jednym z największych wdrożeń AI w ekosystemie ubezpieczeniowym na świecie.
Sztuczna inteligencja Tractable wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego i jest przeszkolona na milionach zdjęć i ludzkich decyzji dotyczących napraw z wcześniejszych wypadków. Technologię można stosować na całym świecie, do każdego pojazdu osobowego. Sztuczna inteligencja pozwala ubezpieczycielom oszacować uszkodzenia pojazdu, przesyła zalecane metody naprawy oraz kieruje procesem zarządzania procesem obsługi szkody – wszystko to zapewnia szybkie rozpatrzenie i rozstrzygnięcie każdego roszczenia. System jest nieustannie udoskonalany, ponieważ coraz więcej ubezpieczycieli i warsztatów korzysta z tego rozwiązania.
Sztuczna inteligencja Tractable obsługuje szkody komunikacyjne dla czołowych ubezpieczycieli na świecie, w tym dla Ageas UK, Covéa, największego ubezpieczyciela samochodowego na rynku francuskim, oraz dla Tokio Marine, największego ubezpieczyciela pojazdów w Japonii.