Szczegóły

07 marca 2022

PZU wprowadza kolejne narzędzie AI. Obsługa szkody komunikacyjnej możliwa w kilka minut.

PZU, jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce, udostępnił swoim klientom innowacyjne narzędzie wykorzystujące sztuczną inteligencję (AI) przy obsłudze szkód komunikacyjnych. Asystent AI, dostarczony przez firmę technologiczną Tractable, sporządzi wstępny kosztorys naprawy na podstawie zdjęć nadesłanych przez klienta przez udostępnioną aplikację, co znacznie usprawni proces wyceny szkód. To kolejne innowacyjne rozwiązanie oparte o zaawansowane algorytmy sztucznej inteligencji. Do tej pory, PZU obsłużył już kilkaset tysięcy szkód z wykorzystaniem dotychczasowych narzędzi opartych o sztuczną inteligencję, a ich łączna wartość wyniosła kilka miliardów złotych.

PZU wdrożył system, który przy wykorzystaniu najnowszej technologii usprawni obsługę szkód. Różni się on od dotychczasowego tym, że klientom indywidualnym udostępniona została aplikacja, która umożliwia przesyłanie zdjęć  i opisu szkody, dzięki  czemu jest ona szybciej analizowana. Narzędzie to oparte jest o sztuczną inteligencję, która wykorzystując zdjęcia dokumentujące szkodę w czasie rzeczywistym może nazwać konkretną część auta oraz określić zakres jego uszkodzenia. System dostarcza również wyceny poszczególnych części oraz naprawy, tym samym adresuje wszystkie niezbędne działania, aby w kompleksowy i precyzyjny sposób wycenić szkodę w pojeździe. Pełen kosztorys szkody gotowy jest w zaledwie kilka minut. Rozwiązanie powstało we współpracy PZU z brytyjską firmą technologiczną  Tractable, z którym ubezpieczyciel współpracuje od 2018 roku. PZU jest pierwszym ubezpieczycielem w Polsce, który wdrożył tego typu rozwiązanie.

- To rozwiązanie pomaga naszym klientom wtedy, kiedy najbardziej tego potrzebują, czyli w momencie wystąpienia szkody. Wdrożone narzędzie to kolejny krok w cyfryzacji procesu obsługi szkód komunikacyjnych. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji w obsłudze szkód możemy spełniać oczekiwania naszych klientów na najwyższym poziomie. Cyfrowe procesy w obsłudze szkód zapewniają jej szybką i precyzyjną wycenę oraz błyskawiczną wypłatę odszkodowania.– mówi Grzegorz Goluch, dyrektor zarządzający ds. Obsługi Szkód i Świadczeń w PZU.

Jak to działa w praktyce?

W przypadku wybranych szkód komunikacyjnych, klient może otrzymać link do web aplikacji, poprzez którą w prosty sposób prześle wszystkie wymagane zdjęcia. Sztuczna inteligencja oceni je, lokalizując wszystkie widoczne na zdjęciach części i przypisując im ocenę stopnia uszkodzenia. Po analizie, system zdecyduje czy uszkodzony podzespół zakwalifikować do naprawy, wymiany czy też lakierowania. Zastosowane algorytmy sztucznej inteligencji potrafią w ten sposób rozpoznać i szczegółowo przeanalizować zewnętrzne uszkodzenia karoserii pojazdu. Rozwiązanie wspiera przede wszystkim pracowników PZU. Przygotowany kosztorys naprawy szkody trafia do opiekuna klienta, który ma możliwość jego edycji, modyfikacji i każdorazowej akceptacji, aby następnie przedstawić wycenę szkody klientowi. Klient zyskuje na tym, że jego sprawa może zostać natychmiast rozpatrzona, nawet w kilkanaście minut.  

- PZU od wielu lat stawia na współpracę ze startupami, mamy za sobą szereg udanych projektów i jesteśmy otwarci na kolejne nowe partnerstwa. W ramach programu „PZU Ready for Startups” wspólnie z młodymi firmami technologicznymi rozwijamy projekty zmieniające oblicze świata ubezpieczeń. Cieszymy się, że współpraca z czołowymi startupami przynosi wymierne korzyści dla naszych klientów i organizacji. Tractable to startup, z którym rozpoczęliśmy współpracę w 2017 roku, a który dziś urósł do rangi wiodącej globalnej firmy AI w ubezpieczeniach. – mówi Marcin Kurczab, dyrektor ds. Innowacji PZU.

-To przełomowy moment dla naszej technologii w skali globalnej, ponieważ PZU - jedna z największych i najbardziej prestiżowych instytucji finansowych w Europie - wykorzysta nasze AI do przyspieszenia dziesiątek tysięcy szkód. Oznacza to, że nasza technologia będzie miała istotny wpływ, każdego dnia na to jak szybko polskie szkody komunikacyjne mogą zostać rozwiązane - pomagając osobom poszkodowanym w wypadkach szybciej wrócić na drogę.- mówi Aleksander Surowiak, dyrektor ds. Rozwoju biznesu na Europę Środkową i Wschodnią, Tractable

Pilotażowa faza projektu zakończyła się sukcesem - wyniki potwierdziły wysoką efektywność i precyzję narzędzia. Na wygenerowanie kosztorysu system potrzebował zaledwie kilka minut.
PZU zamierza wdrożyć to rozwiązanie w całej swojej działalności w Polsce i spodziewa się zastosowania sztucznej inteligencji do dziesiątków tysięcy szkód ubezpieczeniowych rocznie, co czyni to rozwiązanie jednym z największych wdrożeń AI w ekosystemie ubezpieczeniowym na świecie.

Sztuczna inteligencja Tractable wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego i jest przeszkolona na milionach zdjęć i ludzkich decyzji dotyczących napraw z wcześniejszych wypadków. Technologię można stosować na całym świecie, do każdego pojazdu osobowego. Sztuczna inteligencja pozwala ubezpieczycielom oszacować uszkodzenia pojazdu, przesyła zalecane metody naprawy oraz kieruje procesem zarządzania procesem obsługi szkody – wszystko to zapewnia szybkie rozpatrzenie i rozstrzygnięcie każdego roszczenia. System jest nieustannie udoskonalany, ponieważ coraz więcej ubezpieczycieli i warsztatów korzysta z tego rozwiązania. 

Sztuczna inteligencja Tractable obsługuje szkody komunikacyjne  dla czołowych ubezpieczycieli na świecie, w tym dla Ageas UK, Covéa, największego ubezpieczyciela samochodowego na rynku francuskim, oraz dla Tokio Marine, największego ubezpieczyciela pojazdów w Japonii.