Szczegóły

2 mln zł na edukację dzieci i młodzieży w walce z dezinformacją. Fundacja PZU ogłasza konkurs „Postaw na #CzystyPrzekaz”

Fundacja PZU ogłasza start konkursu grantowego „Postaw na #CzystyPrzekaz”, skierowanego do organizacji społecznych realizujących działania edukacyjne w odpowiedzi na wyzwania współczesnego świata informacyjnego. Na realizację projektów przeznaczono łącznie 2 mln zł. Konkurs został objęty patronatem Ministry Edukacji.

Celem inicjatywy jest przeciwdziałanie dezinformacji, rozwój krytycznego myślenia, edukacja dla dialogu oraz wzmocnienie kompetencji emocjonalnych dzieci i młodzieży. Fundacja PZU szczególnie zachęca do zgłaszania projektów skierowanych zarówno do uczniów na wszystkich etapach edukacji, jak i do nauczycieli oraz kadry wychowawczej.

Konkurs obejmuje cztery główne obszary tematyczne.

  • Walka z dezinformacją – edukacja medialna, nauka rozpoznawania fałszywych informacji, analiza źródeł, promowanie świadomego korzystania z mediów.
  • Rozwój krytycznego myślenia i edukacja dla dialogu – warsztaty uczące analizy informacji i prowadzenia konstruktywnych rozmów opartych na szacunku i otwartości.
  • Edukacja emocjonalna – wsparcie młodzieży w rozumieniu i wyrażaniu emocji, budowaniu zdrowych relacji oraz odporności psychicznej w środowisku cyfrowym.
  • Budowanie mostów między młodzieżą a mediami – spotkania z dziennikarzami i ekspertami medialnymi, przybliżające rolę mediów i znaczenie rzetelności dziennikarskiej.

Na jedną inicjatywę można otrzymać dotację w wysokości od 70 000 do 100 000 zł. Nabór wniosków prowadzony jest w trybie ciągłym do wyczerpania puli środków poprzez specjalny formularz dostępny na stronie Fundacji PZU.

Postaw na czysty przekaz, czyli wolny od manipulacji i zewnętrznych wpływów. Właśnie do tego zachęcamy w naszej kampanii społeczno-edukacyjnej, która jest naszą odpowiedzią na rosnące zagrożenie dezinformacją mówi Maia Mazurkiewicz, prezeska Fundacji PZU. – Nasz konkurs, organizowany w ramach kampanii, daje organizacjom przestrzeń i środki do realizacji projektów, które pomogą młodym ludziom zdobywać umiejętności samodzielnej weryfikacji informacji i świadomego korzystania z mediów – dodaje.

Konkurs wpisuje się w szerszą kampanię społeczną i edukacyjną Fundacji PZU „Czysty Przekaz”, której celem jest zwiększenie świadomości Polaków w zakresie dezinformacji w Internecie. Jak pokazują badania, aż 84 proc. z nas zetknęło się z fake newsem, a tylko połowa czuje się w sieci bezpiecznie. Kampania Fundacji PZU, realizowana m.in. z udziałem Magdy Gessler, Mikołaja Roznerskiego i Szymona Marciniaka, pokazuje, jak w codziennym życiu rozpoznawać fałszywe informacje i bezpiecznie korzystać z mediów.

Konkurs grantowy w ramach kampanii daje możliwość innym organizacjom na wprowadzenie w życie swoich pomysłów, rozwijanie innowacyjnych projektów edukacyjnych i realny wpływ na rozwój kompetencji medialnych, emocjonalnych i krytycznego myślenia wśród dzieci i młodzieży.

Nabór wniosków trwa do 9 stycznia 2026 r.
Więcej informacji i formularz zgłoszeniowy: https://fundacja.pzu.pl/konkurs-grantowy