Strategia Grupy PZU na lata 2012-2014 skupia się wokół pojęcia PZU 2.0. Oznacza ono nową wizję rozwoju ubezpieczyciela, który dzięki silnemu zorientowaniu na klienta i wysokiej efektywności operacyjnej ma stać się największą i najbardziej rentowną firmą ubezpieczeniową w Europie Środkowo-Wschodniej. PZU w swojej strategii skupiał się dotychczas na silnie współpracujących ze sobą spółkach i liniach biznesowych opartych na produktach. Nowa filozofia biznesowa akcentuje jedność Grupy PZU jako organizacji, funkcjonującej według segmentów klientów i aktywne zarządzającej relacjami z nimi. Operacyjnym przejawem tych zmian będzie wdrożenie wielokanałowego, zintegrowanego modelu sprzedaży i obsługi, dążącego do pełnej automatyzacji procesów.
„W ostatnich latach wykonaliśmy w Grupie PZU ogromną pracę. Zostawiamy za sobą anachroniczne procedury, papierowy obieg dokumentów. Nowe PZU to wizja silnej, prokonsumeckiej marki, wykorzystującej nowoczesne technologie w służbie klientowi. To wykorzystanie kompetencji czołowego asset managera w Polsce do zbudowania wizerunku firmy z sukcesem zarządzającej środkami naszych klientów. To także mocne wejście w segment medyczny. Wierzę, że z zespołem ambitnych menadżerów jesteśmy w stanie to osiągnąć” – powiedział Andrzej Klesyk, prezes Zarządu PZU SA.
Potwierdzeniem założeń strategii PZU 2.0 są jej cztery filary, oparte na podstawowej segmentacji klientów. W kategorii klienta masowego celem PZU jest utrzymanie pozycji i rentowności w segmencie ubezpieczeń komunikacyjnych i majątkowych, a także wykorzystanie pogłębionej wiedzy o zachowaniach klientów.
Grupa PZU budować będzie swój wizerunek i pozycję na rynku oszczędności i inwestycji, tworząc silną i rozpoznawalną submarkę PZU Inwestycje odzwierciedlającą kompetencje i pozycję eksperta w dziedzinie asset management. Poszerzona zostanie także oferta produktowa w dziedzinie inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem programów długoterminowego oszczędzania.
W segmencie klienta grupowego PZU zamierza utrzymać udział rynkowy w ubezpieczeniach grupowych na życie przy zachowaniu wysokiej rentowności. Kluczowym narzędziem do realizacji tego celu będzie oferta Klubu PZU Pomoc w Życiu, który stanowi unikalną przewagą konkurencyjną PZU i pozwala na rozwijanie indywidualnych relacji z klientami.
Ambicją Grupy PZU jest bycie pionierem i kreatorem rynku ubezpieczeń zdrowotnych. W perspektywie kolejnych kilku lat Grupa PZU zamierza zbudować pozycję zdecydowanego lidera rynku, tak żeby marka PZU była kojarzona również z rynkiem ochrony zdrowia. PZU będzie udoskonalać produkty ambulatoryjne oraz wprowadzi nowe produkty ubezpieczenia lekowego.
W obszarze klienta korporacyjnego ambicją PZU jest zbudowanie pozycji partnera biznesowego, dostarczającego nie tylko produkty ubezpieczeniowe, ale również doradzającego klientom na etapie zarządzania ryzykiem, w tym szczególnie definiowania ich potrzeb ubezpieczeniowych.
Czynnikiem, który ma wspierać realizację strategii biznesowej ma być Nowy Model Obsługi, który zapewni Klientowi łatwy dostęp i zwiększoną satysfakcję przy jednoczesnej optymalizacji kosztów funkcjonowania.
Grupa PZU potencjalnie może przeznaczyć 6-7 mld PLN na zbudowanie istotnego biznesu międzynarodowego dzięki współpracy z inwestorem finansowym i powołanie spółki PZU International. Jej zadaniem ma być prowadzenie na rzecz Grupy PZU działalności akwizycyjnej i zarządzanie operacjami zagranicznymi Grupy PZU tak, aby zwiększać ich wartość.
Wdrożenie Strategii na lata 2012-2014 przyczyni się do osiągnięcia ambitnych celów finansowych. PZU planuje zwiększenie składki przypisanej brutto Grupy PZU o 2 mld PLN (liczone od końca 2011 r. do końca 2014 r., bez uwzględnienia efektów PZU International i zwiększenia składki przypisanej z ubezpieczeń zdrowotnych w przypadku dopuszczenia prywatnych podmiotów do zarządzania publiczną składką zdrowotną). Planuje także utrzymanie 30% wskaźnika ROE (ROE liczone do 250% wymogu kapitałowego wg. Solvency I).