Grupa PZU identyfikuje się jako lider zarządzania ryzykiem o wielkiej skali i partner, który daje pewność w czasach zagrożeń. Za trzy lata Grupa PZU będzie bardziej zyskowna, efektywniejsza kosztowo, a jej uproszczona struktura organizacyjna pozwoli pełniej skupić się na obsłudze oraz satysfakcji klientów i zapewniać jeszcze wyższą stopę zwrotu dla akcjonariuszy. Jako systemowo ważna dla polskiej gospodarki instytucja, PZU chce też być inicjatorem działań wpływających stymulująco na cały rynek ubezpieczeń w Polsce.
Nowa strategia Grupy PZU na lata 2025-2027 jest osadzona na 4 filarach biznesowych. Zakładają one uproszczenie struktury, w tym konsolidację aktywów bankowych, koncentrację na rozwoju podstawowej działalności ubezpieczeniowej, rozwój poprzez modernizację w obszarze cyfrowym i inwestycje w sektor zdrowotny oraz zaangażowanie w budowę odporności społecznej dzięki działaniom prewencyjnym i edukacyjnym.
– To bardzo ambitna strategia, w której przygotowanie zaangażowani byli kluczowi pracownicy Grupy. Już rozpoczęliśmy proces przejścia na model operacyjny zbudowany wokół business unitów, czyli obszarach skoncentrowanych na danych grupach klientów i częściach biznesu – dodaje Artur Olech i podkreśla – Chcemy być jeszcze bardziej zwinni biznesowo. Dlatego zmieniamy model organizacyjny. Będziemy jeszcze aktywniejsi w sektorze ubezpieczeniowym, oferując nowe produkty i nowy model współpracy z klientami z wykorzystaniem cyfrowych udogodnień. Zainwestujemy w obszar zdrowia, bo widzimy potencjał do aktywnego wspierania Polaków w dbaniu o zdrowie fizyczne i psychiczne. Chcemy mocno edukować naszych klientów, żeby ubezpieczenia pozytywnie kojarzyły się z bezpieczeństwem, stabilnością i wygodą.
Oprócz modelu business unitów, PZU upraszcza też strukturę aktywów grupy kapitałowej. I dlatego 2 grudnia ubezpieczyciel podpisał list intencyjny z Pekao SA, dotyczący zbycia udziałów w Alior
Banku SA do Banku Pekao SA. Planowana sprzedaż ma na celu konsolidację aktywów bankowych pod parasolem Banku Pekao SA. Po tej transakcji PZU dalej utrzyma kontrolę nad aktywami bankowymi, ale w innym modelu.
Celem transakcji jest zwiększenie wartości dla Grupy PZU, dzięki zapewnieniu przejrzystej struktury dla akcjonariuszy i możliwość wypracowania większej wartości.
Kapitał z uwolnionych aktywów bankowych będzie przeznaczony na rozwój biznesu PZU i udział Grupy w zachodzących procesach transformacji polskiej gospodarki. Uproszczenie struktury Grupy
i zwiększenie jej sprawności zakłada zbudowanie w organizacji nowego modelu operacyjnego, czyli 8 dywizji biznesowych – tzw. business unitów. Przełoży się to na efektywne dostarczanie wartości dla klientów, zwiększenie decyzyjności i szybsze reagowanie na potrzeby i trendy rynkowe. Odpowiedzialność menadżerów za wyniki stanie się bardziej klarowna. Efekt synergii z uproszczenia struktury aktywów oraz struktury organizacyjnej to 400 mln złotych dodatkowych oszczędności.
Grupa PZU w nowym horyzoncie strategicznym skupi się biznesowo na tym, co robi najlepiej. Chce jeszcze mocniej zwiększyć rentowność biznesu ubezpieczeniowego przy utrzymaniu wiodącej pozycji rynkowej.
– W ubezpieczeniach na życie wzmocnimy pozycję lidera. Mamy świadomość trendów demograficznych w naszym społeczeństwie, zwłaszcza w kontekście pokolenia silver i osób z wyżu demograficznego. Jako zaufany partner chcemy zaadresować wszystkie wyzwania, jakie z tymi zmianami się wiążą. Dlatego będziemy rozwijali nowe produkty życiowe, zdrowotne, ale także sportowe i benefitowe – podkreśla Jarosław Mastalerz, prezes PZU Życie SA.
W polisach na życie ubezpieczyciel wzmocni pozycję lidera na rynku dzięki, m.in. koncentracji działań wokół pokolenia wyżu demograficznego i pokolenia silver. Chce także utrzymać portfel klientów i zdynamizować rentowność w ubezpieczeniach grupowych. PZU zrobi to dzięki wprowadzeniu dodatkowych produktów – życiowych, zdrowotnych i benefitowych. Da to impuls do wzrostu wartości nowego biznesu o ponad 35 proc. i osiągnięcie marży operacyjnej powyżej 20 proc.
W ubezpieczeniach majątkowych masowych na polskim rynku dostrzegalna jest luka ubezpieczeniowa. Ponad 60 proc. nieruchomości Polaków nie ma wystarczającego pokrycia ubezpieczeniowego w przypadku wystąpienia realnych szkód. Dzięki m.in. powszechności we wszystkich kanałach dystrybucji i rozwoju know-how, Grupa osiągnie ponad 30 proc. wzrost przychodów z tych ubezpieczeń i poprawi wskaźnik COR (combined ratio – tzw. współczynnik mieszany) do poziomu poniżej 90 proc.
W obszarze bancassurance, Grupa PZU chce zanotować wzrost liczby ubezpieczonych klientów w bankach z Grupy Kapitałowej PZU o ponad 50 proc.
W segmencie ubezpieczeń majątkowych korporacyjnych Grupa w perspektywie strategii wypracuje progres powyżej 25 proc. przychodów z ubezpieczeń, m.in przez udział w największych inwestycjach, w tym w zielonej transformacji KPO.
W obszarze biznesowym zdrowotnym Grupa celuje we wzrost przychodów o ponad 60 proc., powyżej 3 mld złotych. Grupa PZU konsekwentnie będzie budować pozycję lidera, przede wszystkim poprzez efektywny model biznesowo-operacyjny, zapewniający wysoką rentowność i infrastrukturę technologiczną wyznaczającą najlepsze standardy rynkowe oraz rozbudowaną sieć placówek własnych z komplementarną siecią placówek partnerskich. Grupa osiągnie cele w tym segmencie biznesu inwestując do 1 mld złotych.
Istotnym elementem budującym biznes będzie skoncentrowanie relacji z klientami w cyfrowej platformie mojePZU. Dzięki umocnieniu roli mojePZU jako centralnego kanału dla klientów, Grupa osiągnie wzrost użytkowników do 8 mln osób, z 4,9 mln obecnie (szacunek na koniec roku 2024).
Na rynkach międzynarodowych, Grupa – już obecna w 5 krajach – chce dalej rozwijać ten segment działalności, testując rynki w „lekkim” modelu ekspansji przez partnerskie kanały dystrybucji i reasekurację.
PZU chce także wzmacniać w społeczeństwie zaufanie i upowszechniać wizerunek marki zaangażowanej społecznie. To popularyzacja zdrowego i aktywnego trybu życia, zaangażowanie w wydarzenia ważne społecznie, akcje edukacyjne budujące odporność społeczną i wspieranie społeczeństwa obywatelskiego oraz transformacji cyfrowej. Te cele będą także filarem działań sponsorskich i prewencyjnych realizowanych zarówno przez PZU, jak i Fundację PZU.
Priorytetem – istotnym z punktu widzenia realizacji strategii – jest rozwijanie środowiska pracy,
w którym premiuje się przywództwo, odpowiedzialność za wyniki, a także wspieranie autonomii i innowacyjności pracowników.
W efekcie realizacji strategii, Grupa PZU dostarczy klientom kluczowe wartości:
Celem jest również zwiększanie świadomości i korzystania z ubezpieczeń wśród Polaków oraz budowanie pozytywnej percepcji branży ubezpieczeniowej.
O Grupie PZU
Grupa PZU to największa instytucja finansowa w Polsce, a także w Europie Środkowo-Wschodniej. Na czele Grupy stoi Powszechny Zakład Ubezpieczeń SA – spółka notowana od 2010 roku na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Grupa PZU oferuje produkty i usługi klientom indywidualnym, małym i średnim firmom oraz dużym podmiotom gospodarczym. Grupa posiada 42 proc. udziałów w rynku ubezpieczeń na życie i 32 proc. w rynku ubezpieczeń majątkowych. Z jej usług i produktów korzysta 22 mln klientów. Skonsolidowane aktywa wynoszą ponad 111 mld złotych.