Szczegóły

25 czerwca 2019

PZU wygrał w dwóch kategoriach Efma & Accenture Insurance Awards 2019

W międzynarodowym konkursie Efma & Accenture Insurance Awards 2019 zwyciężyły aż dwa projekty Grupy PZU - w kategorii workforce transformation projekt Aros, a w core insurance transformation projekt #mojePZU. Nagrody dotyczą wykorzystania narzędzi klasy Robotic Process Automation oraz portalu internetowego moje.pzu.pl.

PZU zdobyło główną nagrodę w konkursie Efma & Accenture Insurance Awards 2019 w kategorii workforce transformation. Jury konkursu doceniło Projekt Aros realizowany od 2017 roku. W ramach projektu wdrożono narzędzia klasy Robotic Process Automation w PZU, który jest największym w Polsce ubezpieczycielem działającym na rynku ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych, a także liderem ubezpieczeń na życie.  

Celem zespołu projektowego Aros był wybór oraz wdrożenie najbardziej efektywnych i optymalnych kosztowo rozwiązań RPA. W pierwszym etapie zespół projektowy wdrożył sześć procesów back i front office oraz popularyzował wiedzę na temat robotyki wewnątrz organizacji. Następnie zrealizowano wdrożenie kolejnych dziesięciu procesów biznesowych, a także zbudowano wewnętrzne kompetencje do utrzymania i rozwoju robotyki w przyszłości. Oba etapy projektu zakończyły się sukcesem. Obecnie największy polski ubezpieczyciel w swoich szeregach posiada kilkadziesiąt oprogramowanych wirtualnych maszyn, które pomagają pracownikom PZU.

Robotyzacja może dotyczyć powtarzalnych czynności ( kompletnych procesów biznesowych lub ich fragmentów), których schemat działania możliwy jest do precyzyjnego określenia w postaci kolejnych kroków wykonywanych przez użytkownika. Po przygotowaniu szczegółowej analizy konkretnej sekwencji działań w systemie oraz wyjątków biznesowych możliwe jest przygotowanie scenariuszy działań dla robotów. Obecnie styczność z pracą RPA ma blisko 2 300 pracowników w samym obszarze obługi szkód i świadczeń w PZU.  Robotyczna automatyzacja procesów obejmuje swoją aktywnością  5 obszarów biznesowych, działa w 7 głównych systemach Grupy PZU i wykonuje około 257 000 operacji miesięcznie. Dzięki jej zastosowaniu udało się m.in. skrócić czas obsługi zgłoszeń klientów przyspieszyć realizację powtarzalnych zadań oraz poprawić jakość danych.

Roboty pomagają pracownikom PZU przy obsłudze szkód masowych i błyskawicznym wypłacaniu zaliczek dla poszkodowanych, migrują dane między systemami informatycznymi oraz realizują niektóre z dodatkowych płatności.  W trakcie realizacji jest kolejnych kilka procesów.

Zrobotyzowana automatyzacja procesów stała się odpowiedzią na potrzebę zapewnienia pracownikom efektywnego i przyjaznego narzędzia do automatyzacji – dodaje Szymon Mitoraj, Dyrektor Zarządzający ds. Digitalizacji. – W tym roku planujemy zautomatyzować jeszcze co najmniej sześć procesów. Wykorzystywana technologia jest skalowalna, wszechstronna i łatwa w stosowaniu. Te wszystkie cechy, tempo w jakim się uczymy i powiększamy obszar wykorzystania RPA w organizacji sprawia, że rozwój naszego wewnętrznego zespołu oraz obecnej infrastruktury to tylko kwestia czasu.

W konkursie Efma & Accenture Insurance Awards 2019 doceniono również portal moje.pzu.pl, który zwyciężył w kategorii core insurance transformation. Po wygranej edycji co miesięcznego konkursu Insurance Innovation, projekt #mojePZU zakwalifikował się do edycji rocznej, gdzie zajął pierwsze miejsce! Obecnie coraz więcej osób decyduje się na samodzielny zakup i obsługę ubezpieczenia w bezpośrednich kanałach online. Dzięki integracji w jednym miejscu usług całej Grupy, moje.pzu.pl pozwala w łatwy sposób ubezpieczyć nieruchomość, samochód, a także wykupić polisę turystyczną, czy sprawdzić status pozostałych umów zawartych w PZU. W projekt przygotowania portalu moje.pzu.pl zaangażowanych jest ponad 200 pracowników, którzy reprezentują różne zespoły w tym: biznesowe, back i frontendowe, user experience oraz graficzne. Jak dużym wyzwaniem było wdrożenie moje.pzu.pl, obrazuje chociażby konieczność integracji wielu różnych systemów, które dotychczas funkcjonowały samodzielnie. Inną istotną kwestią było zapewnienie bezpieczeństwa znajdujących się w integrowanych systemach danych, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Efma to międzynarodowa organizacja non-profit założona w 1971 roku przez banki i firmy ubezpieczeniowe. Zrzesza ponad 3 300 firm ze 130 krajów. Członkami Efmy jest ponad 80 proc. największych europejskich instytucji finansowych. Celem organizacji jest umożliwianie współpracy między decydentami na rzecz dalszego rozwoju innowacji oraz wspierania transformacji cyfrowej.

 

* robotic process automation (RPA)