„Przyjęliśmy, że maksymalnie do 20% zysku będzie mogło zostać przeznaczone na rozwój organiczny oraz nie więcej niż 30% na finansowanie strategicznych transakcji fuzji i przejęć. Oznacza to, że zarząd co roku będzie rekomendował Walnemu Zgromadzeniu przeznaczanie co najmniej 50% zysku netto na wypłatę dywidendy dla akcjonariuszy. Naszą intencją jest jednak, aby ten wskaźnik był jak najwyższy.” – mówi Michał Krupiński, prezes PZU SA.
W zależności od potrzeb kapitałowych związanych z rozwojem organicznym i realizacją celów strategicznych w zakresie fuzji i przejęć do akcjonariuszy może trafiać do 100% rocznych zysków w formie dywidend, nie mniej jednak niż 50%. Nowa polityka opiera się na efektywnym zarządzaniu kapitałem, maksymalizacji stopy zwrotu z kapitału dla akcjonariuszy podmiotu dominującego (w szczególności przy zachowaniu poziomu bezpieczeństwa i utrzymaniu zasobów kapitałowych na cele strategicznego rozwoju poprzez akwizycje), utrzymaniu docelowego wskaźnika Wypłacalność II na poziomie 200% i wskaźnika dźwigni finansowej nie więcej niż 35% oraz założeniu braku emisji akcji przez PZU SA w okresie obowiązywania polityki.
Prezes PZU podkreśla: „Polityka dywidendowa stanowi ważny element Strategii PZU na lata 2016-2020. Celem zarządu jest aby PZU pozostało spółką wypłacającą atrakcyjne dywidendy w przyszłości. Osiągniemy to inwestując w rozwój organiczny i innowacje oraz realizując nasze cele strategiczne w ramach fuzji i przejęć. Chcemy przeznaczać co roku przynajmniej 50% zysku na wypłatę dywidendy. Jeżeli nie będziemy przekonani, że inwestycja pozostałej części kapitału wygeneruje oczekiwaną stopę zwrotu, będziemy rekomendować, aby ten kapitał był również dostępny dla akcjonariuszy w formie dywidendy.
Będziemy tak rozwijać Grupę, aby zapewnić akcjonariuszom PZU SA rosnący strumień dywidend.” – dodaje Prezes PZU.
Ogłoszona dziś nowa polityka dywidendowa umożliwi osiąganie atrakcyjnych stóp zwrotu z inwestycji w akcje PZU oraz zapewni środki na długofalowy rozwój Grupy.
Cele strategiczne PZU do 2020 roku:
Kluczowe założenia Strategii (poziom 2020 roku):