- Kiedy prezentując w marcu ‘12 roku strategię PZU mówiłem, że chcemy być najbardziej zorientowaną na klienta firmą ubezpieczeniową w naszym regionie, miałem na myśli właśnie takie rozwiązania. Nowe, ułatwiające życie, zdejmujące obowiązki z barków klienta. Rozwiązania, które dadzą jemu jasny sygnał: możesz na nas polegać. W każdej sytuacji jesteśmy w PZU po to, aby Ci pomóc – mówi Andrzej Klesyk, prezes zarządu PZU i dodaje: – Wspomniałem wówczas także, że chcemy być strażnikiem rynku i dzięki otwartemu umysłowi i doświadczeniu możemy wyznaczać trendy dla całej branży ubezpieczeniowej w kraju. Dziś PZU staje w obronie klientów i wskazuje rynkowi kierunek. Bezpośrednia likwidacja szkody to niezbędna konieczność, jeśli rynek chce poprawić jakość świadczonych usług i podnieść zaufanie do firm ubezpieczeniowych. PZU jest pierwszy.
„Od razu jak mi powiedział, że ma OC w PZU, to się uspokoiłem”[1] – to wypowiedź jednego z kierowców ankietowanych w badaniu na temat doświadczeń z likwidacją szkody z OC komunikacyjnego. Opinia ta nie jest odosobniona. Poszkodowany nie ma żadnego wpływu na to, gdzie sprawca wypadku wykupił ubezpieczenie. Dla 67 proc. kupujących OC kryterium wyboru jest cena. Efekt jest taki, że z roku na rok rośnie liczba skarg do rzecznika ubezpieczonych na przewlekłość postępowania ubezpieczycieli i zaniżanie wycen.
- Receptą na to może być nowe rozwiązanie – bezpośrednia likwidacja szkód. Ubezpieczyciel bierze na siebie wszelkie sprawy poszkodowanego związane z dochodzeniem odszkodowania u ubezpieczyciela sprawcy – mówi Tomasz Tarkowski, członek zarządu PZU, odpowiedzialny za obszar likwidacji szkód. – Obecnie problem leży w systemie, gdzie poszkodowany nie jest związany z ubezpieczycielem likwidującym szkodę. Dodatkowo wejście na rynek ubezpieczycieli specjalizujących się w „tanim OC” doprowadziło do zmiany tego ubezpieczenia w parapodatek. Rewolucyjna zmiana, którą proponujemy, spowoduje, że poszkodowany klient stanie się podmiotem w relacjach z ubezpieczycielem – dodaje Tarkowski.
Likwidacja bezpośrednia po raz pierwszy daje kierowcy argument, żeby przy wyborze OC na samochód kierował się nie tylko ceną. Posiadanie polisy OC w PZU, który dobrze likwiduje szkody, daje mu pewność sprawnego uzyskania odszkodowania lub naprawy pojazdu, gdy sam będzie poszkodowany. To może działać na wyobraźnię.
W razie wypadku to PZU przejmuje wszystkie formalności i kontakt z ubezpieczycielem sprawcy. Dla poszkodowanego posiadacza samochodu wybór bezpośredniej likwidacji szkody przez PZU oznacza też skorzystanie z szybkiej likwidacji szkody przeprowadzonej na najwyższym poziomie. Aż 92 proc. klientów PZU deklaruje, że jest zadowolonych z obsługi[2]. Koszty holowania, parkowania uszkodzonego samochodu, najmu samochodu zastępczego i inne dodatkowe straty są zwracane przez PZU.
Bezpośrednia likwidacja szkody w PZU to korzyści dla klienta:
W polskich realiach rozwiązanie bezpośredniej likwidacji szkód może wpłynąć na wzrost zaufania do branży ubezpieczeniowej. Przykłady krajów, w których wprowadzono bezpośrednią likwidację szkód pokazują, że można spodziewać się bardzo konkretnych zmian na rynku. We Francji i Hiszpanii średni jej czas spadł z około miesiąca do tygodnia. Znacznie zmniejszyła się też liczba spraw sądowych o wysokość wypłacanych odszkodowań.
Możliwość bezpośredniej likwidacji szkody dostępna jest od 4 kwietnia 2014 r. dla wszystkich, którzy mają OC komunikacyjne w PZU. Usługa nie wiąże się z koniecznością ponoszenia dodatkowych opłat.
Jak działa usługa bezpośredniej likwidacji szkód
To bardzo proste. Jeśli masz w PZU OC na swój samochód osobowy i zostanie on uszkodzony w kolizji drogowej, której sprawca ma OC komunikacyjne w innym towarzystwie, zgłoś szkodę do nas. Weźmiemy na siebie załatwienie wszystkich formalności z ubezpieczycielem sprawcy, a Ty dostaniesz od nas pieniądze równe odszkodowaniu z ubezpieczenia OC sprawcy kolizji – szybko i sprawnie.
Jak wygodnie zgłosić szkodę?
Możesz to zrobić na kilka sposobów, np.:
Co dalej?
[1] 2/3 kierowców woli, gdy sprawca ma OC w PZU. Na podstawie badania Millward Brown, próba reprezentatywna n=1002, maj 2013
[2] Badanie satysfakcji z likwidacji szkód PZU, próba n=1601, grudzień 2013